Wszystkie WpisyCiekawostki

JAK ZAŁOŻYĆ WŁASNĄ FIRMĘ? NIEZBĘDNE KROKI I KOSZTY Z TYM ZWIĄZANE

 

Tak jak pisałem ostatnio opowiem wam dzisiaj  jak się zakłada własną firmę. Co prawda mam w planach już niedługo założenie spółki z .o.o. (ze względu na korzyści podatkowe oraz ZUS)  a firmy co prawda nigdy nie zakładałem na szczęście nie jest to takie trudne jak przedstawia telewizja i otoczenie 😀

 1.Tak więc zaczynamy pierwszym krokiem jest rejestracja firmy na wniosku CEIDG-1.

CEIDG (czyli wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) . Jeśli chodzi o koszty to rejestracja w CEIDG to  jest ona  bezpłatna . Jeśli jesteśmy osobą fizyczną to ww. wniosek jest jednocześnie wnioskiem o wpis do nadania numeru REGON (Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej) .  Ponadto jest zgłoszeniem o nadanie lub wskazanie nr NIP(Numer  Identyfikacji Podatkowej)  i wyborem formy opodatkowania oraz  jest zgłoszeniem płatnika ZUS (to osoba która opłaca swoją składkę jak również składki swoich pracowników).

Wniosek CEIDG-1, składamy do urzędu miasta lub gminy : osobiście / elektroniczne(za pomocą bezpiecznego kwalifikowanego podpisu) / za pomocą profilu ePUAP –elektronicznie/ listem poleconym(podpisem notarialnie poświadczonym)-jak kto woli.

W przypadku wspólników spółki cywilnej –każdy wspólnik musi złożyć osobno wniosek CEIDG.


Pamiętajmy też o wpisaniu profilu wykonywanej działalności tj. PKD (Polska Klasyfikacja Działalności –która opisuje jakie działalności może wykonywać nasze przedsiębiorstwo) .

 

 2.Działalność gospodarcza a VAT

Jeśli zdecydujesz się być podatnikiem VAT (ewentualnie zmusza cię do tego prawo ) , poza wnioskiem o wpis do CEIDG musisz złożyć  do właściwej skarbówki formularz rejestracyjny VAT-R.

Będąc przedsiębiorcą dokonujesz rejestracji  jako podatnik VAT czynny , lub też  podatnik VAT zwolniony. Możesz również dokonywać rejestracji dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych (między podatnikami VAT na terenie UE).

Od 2015 rejestracja dla celów VAT jest bezpłatna.

 

3.Kwestie związane z ZUS.

Nie ma płacimy nic za zgłoszenie siebie ,czyli przedsiębiorcy do ZUS. Teraz ważna kwestia , jako przedsiębiorcy posiadamy  podwójną osobowość jeśli idzie o składki ZUS 🙂

Po pierwsze płacimy składki za siebie i za swoich pracowników (jeśli ich masz )-czyli jesteśmy płatnikami tej składki. Druga sprawa sami jesteśmy ubezpieczeni  wraz ze swoimi pracownikami.

Jeśli jesteś tylko przedsiębiorcą i nie masz innych dochodów to wypełniasz druk ZUA . Jednak w przypadku gdy jeszcze poza tym pracujemy np.: mamy umowę o pracę , w której osiągamy zarobek powyżej minimum krajowej pensji(wtedy druk ZZA) .Gdy masz mniej co miesiąc od najniższego krajowego wynagrodzenia to wypełniasz tylko druk ZUA .

Druki należy złożyć po wypełnieniu wniosku CEIDG – nie później niż 7 dni od momentu powstanie obowiązku ubezpieczenia –w naszym przypadku od daty rozpoczęcia działalności.

4.Wybór spółki jako formy działalności gospodarczej.

Może komuś się to przyda jak chce od razu wystartować grubo zakładając spółkę :).  Dajmy na to chcemy założyć spółkę jawną . Zapłacimy podatek od czynności cywilnoprawnych od umowy oraz aktu założycielskiego . Jeśli wybierzemy się do notariusza i zostanie to dokonane w formie aktu notarialnego –podatek pobierze sam notariusz i później zapłaci go skarbówce .

Podstawą obliczenia podatku stanowi wartość wkładów wniesionych do majątku spółki lub kapitału zakładowego . Stawka wynosi 0,5 % .

      Jeśli chcecie założyć spółkę partnerską to sporządzenie umowy w formie aktu notarialnego jest obligatoryjne.

      Tu kosztem jest wysokość taksy notarialnej zależna od wysokości kapitału zakładowego lub wkładów wniesionych do spółki. Chcecie wiedzieć ile to wynosi – zajrzyjcie do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej z dnia 29 VI 2004 r.

 

 5.Opłaty ,licencje ,koncesje , pozwolenia , zezwolenia itd.

Od czasów dr Wilczka kiedy w 1988 r. było tylko 11 koncesjonowanych gałęzi działalności gospodarczych dziś jest ich ponad 300 :). Niestety może i masz swobodę założenia firmy ale musisz się liczyć z tym że będą jeszcze w niektórych wypadkach potrzebne koncesje – czasami bardzo kapitałochłonne – a bez nich nie ruszysz bo takie prawo stworzył Pawlak na początku lat 90 i spółka heh.

Przykładowo chcesz zrobić konkurencję Orlenowi to musisz wybulić 616 zł za głupią koncesją na obrót paliwami (URE – urząd regulacji energetyki wyda ci ją na okres min 10 lat lecz nie dłużej niż 50 lat więc może inwestycja ci się zwróci 😀 za ten okres ).

Tak samo wygląda sprawa przy posiadaniu własnego radia i telewizji . Też musisz wybulić nie mało  by móc nadawać audycję lub programy telewizyjne i zrobić konkurencję Tadeuszowi i Zygmuntowi 😀

Zalecam sprawdzić czy prowadzenie biznesu w twojej branży nie jest ograniczone przez jakąś ustawę i oszczędzić sobie zdrowia i pieniędzy na przyszłość.

6.Księgowość , konto bankowe-firmowe oraz pieczątka firmowa.

   Jeśli idzie o formularz CEIDG – trzeba wskazać kto będzie nam prowadził dokumentację finansową firmy (można też wpisać że będziemy to robili sami a później to zaktualizujemy jak znajdziemy dobrych księgowych).

Co do pieczątki firmowej nie ma obowiązku prawnego by ją posiadać , lecz często jest wymagana przez kontrahentów – jej koszt wynosi średnio nie więcej niż 30 zł. Na pieczątce znajduje się pełna nazwa firmy , adres siedziby , telefon mail , REGON, NIP.

Po założeniu firmowego konta bankowego należy poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy oraz ZUS wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG.

Mamy obowiązek założyć taki rachunek gdy stronami transakcji są przedsiębiorcy , a wartość jednorazowej transakcji  przekracza 15 tys. euro (nie ma tu znaczenie liczba wynikających z tego tytułu płatności ).

To by było na tyle jeśli chodzi o dzisiejszy wpis prawny . Za tydzień znowu napiszę coś o inwestycjach -tym razem będą to spekulacje walutowe. Piszcie w razie pytań i propozycji nowych tematów w tych dwóch działach -jeśli was coś zainteresowało ja to opiszę  tu lub na http://forum.test1.codecat.pl:9999/

Do zobaczenia , cześć.

P.S

Dałem do myślenia?

Jeśli tak, to możesz mnie wesprzeć “małą czarną”, bo lubię brunetki :):) klikając w poniższy link:

Postaw mi – MAŁĄ CZARNĄ

Wszystko idzie na rozwój tego bloga – serwer, domena, autoresponder oraz na moją motywację do pisania. Muszę przecież mieć dużo energii, żeby pisać obszerne blogi takie jak ten, a to oznacza, że mała czarna jest wskazana :):) A tak serio, to będzie mi bardzo miło, że ktoś mnie docenił zgodnie z prawem wzajemności :):)

 

Rate this post
Pokaż więcej

2 Komentarzy

  1. Mam pytanie. Jeśli zajmuję się wynajmem mieszkań w dużym mieście to potrzebuję mieć konto firmowe czy mogę korzystać z prywatnego? Wszyscy ludzie przelewają pieniądze za wynajem przeważnie na konto.

    1. Cześć , dzięki za pytanie. Nie masz obowiązku mieć firmowego konta w banku jeśli nie masz transakcji o wartości przekraczających 15 tys.euro jak wspomniałem. Jak masz małą firmę lub jedno-osobowo działasz to ja zalecałbym mieć tylko prywatne bo przelewasz głównie do ZUS i US .Z drugiej strony jak oddzielasz prywatne przelewy od firmowych to masz większą przejrzystość transakcji i lepiej księgowość się prowadzi -ja tak uważam. Pamiętaj też że czasem skarbówka lubi kontrolować 😀 . Wiadomo że są też koszty prowadzenia takiego konta firmowego w banku , grosze ale ja bym spisał na kartce to mi się bardziej opłaca i tyle , pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button